25  مه 2023 - محققان مرکز دیابت جاسلین و بریگهام با تجزیه و تحلیل داده های مطالعه Look AHEAD، دریافتند که قند خون شرکت ‌کنندگانی که بعد از ظهر از نظر بدنی فعال بودند، نسبت به افرادی که در ساعات دیگر روز فعالیت بیشتری داشتند، کاهش بیشتری یافته است.

مطالعه یLook AHEAD (اقدامی برای سلامت در دیابت)، یک کارآزمایی تصادفی و کنترل ‌دار است که مداخله سبک زندگی فشرده را با حمایت و آموزشهای دیابت برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و دارای اضافه وزن یا چاق مقایسه کرده و پیشرفت بیماری های قلبی عروقی را در طول زمان در این دو گروه ردیابی می کند.

بیش از 37 میلیون آمریکایی دیابت دارند و 90 تا 95 درصد از این جمعیت به دیابت نوع 2 مبتلا هستند. مداخلات سبک زندگی، مانند رژیم غذایی سالم و برنامه فعالیت بدنی منظم، روش هایی برای مدیریت دیابت هستند. در مطالعه حاضر، تیم تحقیقاتی بررسی کردند که آیا فعالیت بدنی در ساعات خاصی از روز با کنترل بهتر قند خون مرتبط است یا خیر. یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که بعد از ظهر از نظر فیزیکی فعال بودند، پس از یک سال، بیشترین پیشرفت‌ها را داشتند. نتایج این تیم درDiabetes Care  منتشر شده است.

دکتر Jingyi Qian، یکی از نویسندگان این مقاله، از دپارتمان خواب و اختلالات سیرکادین در بریگهام، گفت: در این مطالعه، بیشترین بهبود در کنترل قند خون در افرادی که بیشترین فعالیت را در بعدازظهر داشتند، رخ داد. ما می‌دانیم که فعالیت بدنی مفید است، اما آنچه مطالعه ی ما به این دانش اضافه کرد، درک جدیدی از زمان‌بندی فعالیت بدنی است که ممکن است برای کنترل قند خون مهم باشد.

پزشکان توصیه می کنند که بیماران دیابتی به عنوان روشی برای مدیریت سطح قند خون خود، در فعالیت بدنی منظم شرکت کنند. افزایش سطح قند خون می تواند افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را در معرض خطر بیماری قلبی، اختلال بینایی و بیماری کلیوی قرار دهد.

این تیم داده‌های مربوط به فعالیت بدنی سال اول و چهارم مطالعهLook AHEAD را که شامل داده‌های بیش از 2400 شرکت ‌کننده بود، تجزیه و تحلیل کرد. در طول مطالعه، شرکت ‌کنندگان از یک دستگاه شتاب ‌سنج کمری برای اندازه ‌گیری فعالیت بدنی استفاده کردند. وقتی تیم بریگهام و جاسلین داده‌های سال اول را بررسی کردند، متوجه شدند افرادی که در بعد از ظهر فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشتند، بیشترین کاهش را در سطح قند خون خود داشتند. پس از مقایسه ی داده‌های سال چهارم، گروه دارای فعالیت بدنی بعد از ظهر، کاهش سطح قند خون را حفظ کردند. علاوه بر این، گروه دارای فعالیت بدنی بعد از ظهر، همچنین بیشترین شانس را برای توقف مصرف داروهای کاهش دهنده ی گلوکز(داروهای ضد دیابت) داشتند.

محققانخاطرنشان کردند که تحقیقات آنها دارای محدودیت هایی است. به عنوان مثال، مطالعه آنها مشاهده ای است و تاثیر عوامل مخدوش کننده مانند خواب و رژیم غذایی را اندازه گیری نکرده است.

در مطالعات آتی، محققان ممکن است یافته‌های خود را به صورت تجربی آزمایش کنند تا مکانیسم‌های زمینه ای این ارتباط را بررسی و توضیحی برای تاثیر زمان فعالیت بر کنترل قند خون بیابند. از این رو، محققان ممکن است بتوانند توصیه هایی برای فعالیت های بدنی در زمانهای خاص به بیماران ارائه دهند.

دکتر Roeland Middelbeek، محقق مرکز دیابتجاسلین، گفت: به نظر می‌رسد زمان انجام ورزش مهم است. در آینده، ممکن است داده‌ها و شواهد تجربی بیشتری برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 داشته باشیم تا توصیه‌های شخصی‌سازی شده ی بیشتری به آنها ارائه دهیم.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2023/05/230525141246.htm